Anexa 2- Programa de BIOLOGIE pentru Olimpiada Ştiinţe pentru juniori, 2010-2011
Clasa a VII-a |
Funcţiile de relaţie: 1. Principalele organe de simţ – structura şi rolul lor; 2. Sistemul nervos - alcătuire şi funcţii; 3. Principalele glande endocrine şi funcţiile lor; 4. Sistemul locomotor - alcătuire şi funcţii.
|
Funcţiile de nutriţie: 1. Anatomia şi fiziologia sistemului digestiv; 2. Anatomia şi fiziologia sistemului circulator; 3. Anatomia şi fiziologia sistemului respirator; 4. Anatomia şi fiziologia sistemului excretor; 5. Metabolismul - coordonarea şi integrarea funcţiilor organismului uman; 6. Boli cunoscute. Microorganisme patogene. Căile de transmitere. Imunitate. Istoria bolii şi a vaccinului. Antibioticele.
|
Funcţia de reproducere: 1. Anatomia şi fiziologia sistemului reproducător; 2. Celula sexuală - spermatozoidul, ovulul; 3. Pubertatea 4. Starea de graviditate, dezvoltarea intrauterină a fătului, naşterea; 5. Igiena reproducerii |
Clasa a VIII-a Plantele şi animalele în diferite medii de viaţă: 1. Studiul organismelor din mediul terestru; 2. Studiul organismelor din mediul acvatic; 3. Adaprările structurale şi comportamentale ale animalelor care permit supravieţuirea într-un mediu dat; 4. Biotopul, biocenoza şi ecosistemul. Factorii determinanţi în răspândirea organismelor vii: 1. Factorii abiotici - influenţa reciprocă climat-vieţuitoare; 2. Factorii biotici – relaţiile intraspecifice, relaţiile interspecifice. Relaţiile trofice în ecosisteme: 1. Reţele trofice: categorii trofice, relaţii trofice, lanţuri trofice; 2. Circuitul materiei şi energiei prin ecosistemEvoluţionism Clasa a IX-aCelula-unitatea structurală şi funcţională a vieţii1. Tipuri de celule 2. Compoziţia chimică a materiei vii; 3. Structura, ultrastructura şi rolul componenetelor celulei: membrana, citoplasma, organitele celulare, nucleul; 4. Diviziunea celulară. Ereditatea şi variabilitatea lumii vii 1. Concepte: ereditate şi variabilitate; 2. Mecanismele trnsmiterii caracterelor ereditare; 3. Recombinarea genetică; 4. Ereditatea extranucleară; 5. Determinismul cromozomal al sexelor; 6. Influenţa mediului asupra eredităţii; 7. Genetică umană; 8. Aplicaţii ale geneticii : ingineria genetică şi biotehnologii |
NOTĂ: Pentru olimpiadă, faza naţională, elevii trebuie să cunoască lucrările practice menţionate în manualele şcolare corespunzătoare şi pe cele solicitate prin competenţele anunţate de programa de olimpiadă internaţională.
Lista competenţelor ce trebuie formate la elevi pentru participarea la Olimpiada de Ştiinţe pentru juniori este conţinută în anexa 1.
INSPECTOR GENERAL,
Traian Şăitan
PROGRAMA DE CHIMIE pentru Olimpiada Ştiinţe pentru juniori, 2010-2011
Anexa 3
Clasa a VII-a |
1. Corp. Substanţă. Amestec
Corpuri, materiale şi substanţe. Proprietăţi fizice ale substanţelor. Determinarea experimentală a unor constante fizice: punct de topire, punct de fierbere. Proprietăţi chimice ale substanţelor. Fenomene fizice şi fenomene chimice. Oxidări în organismul uman. Amestecuri omogene şi eterogene. Separarea substanţelor din amestecuri. Purificarea substanţelor prin procedee fizice: distilare, extracţie, sublimare. Soluţii. Aliajele - soluţii solide. Aerul - soluţie gazoasă. Poluarea aerului. Concentraţia în procente de masă. Amestecuri de substanţe întâlnite în viaţa cotidiană. |
2. Structura substanţelor. Sistemul periodicAtom. Nucleu atomic. Număr atomic. Număr de masă. Element chimic. Simbol chimic. Izotopi. Masă atomică. Importanţa unor izotopi. Învelişul de electroni. Structura învelişului de electroni. Sistemul periodic. Relaţia între structura atomului şi poziţia sa în sistemul periodic. Valenţa. Ioni. Molecule. Formule chimice. Masa moleculară. |
3. Reacţii chimice. Legea conservării masei. Calcule chimiceLegea conservării masei substanţelor. Ecuaţii chimice. Tipuri de reacţii chimice: reacţii de combinare, de descompunere, de înlocuire şi de schimb, lente, rapide, exoterme şi endoterme. Rolul biocatalizatorilor în desfăşurarea unor procese chimice în organism. |
Clasa a VIII-a |
1. Substanţe simple cu utilizări practiceProprietăţi fizice şi chimice, utilizări practice ale hidrogenului, oxigenului, carbonului, clorului, sulfului, azotului, aluminiului, fierului şi cuprului. Aliajele şi importanţa lor practică. Coroziunea şi metode de prevenire. |
2. Substanţe compuse cu utilizări practiceProprietăţi fizice şi chimice ale unor oxizi ai nemetalelor şi metalelor. Poluarea aerului prin produsele gazoase ale arderii. Sticla. Proprietăţi fizice şi chimice ale unor acizi şi baze. Proprietăţi fizice şi chimice ale unor săruri. Materiale de construcţii. Sărurile ca îngrăşăminte chimice. Duritatea apei. |
NOTĂ: Pentru olimpiadă, faza naţională, elevii trebuie să cunoască lucrările practice menţionate în manualele şcolare corespunzătoare şi pe cele solicitate prin competenţele anunţate de programa de olimpiadă internaţională. de asemenea, elevii vor avea de efectuat calcule stoechiometrice.
Lista competenţelor ce trebuie formate la elevi pentru participarea la Olimpiada de Ştiinţe pentru juniori, etapele natională şi internaţională, este conţinută în anexa 1.
INSPECTOR GENERAL,
Daniela Bogdan
Anexa 4
Programa de Fizică pentru Olimpiada Ştiinţe pentru juniori, 2010-2011
1. Interacţiunea
Conceptul de forţă şi de acţiune a forţei
Efectele forţei Măsurarea forţei folosind o balanţă cu arc (dinamometru)
Metode experimentale de măsurare a diferitelor tipuri de forţe: frecare, greutate Metode directe şi indirecte de determinare experimentală a densităţii unui corp. Diferenţa dintre masă şi greutate Atracţia gravitaţională
Frecarea, cauzele frecării
Teme recomandate din programa de fizica: II. Fenomene mecanice (cl a a VI-a ) Forţa - mărime vectorială ( clasa a VII-a
2. Solid Lichid, Gaz
Modele corpusculare. Diferenţele dintre solide, lichide şi gaze. Stări de agregare. Metode experimentale pentru determinarea/verificarea punctului de fierbere a apei şi punctul de topire a gheţii. Determinarea temperaturii de topirea a gheţii Reprezentări grafice Măsurarea masei folosind balanţa
Determinarea densităţii materialelor
Teme recomandate din programa de fizica: III. Fenomene termice clasa a VI –a; Fenomene termice, clasa a VII –a; Căldura, Schimbarea stării de agregare, clasa a VIII-a)
3. Energia
Energia şi modul de producere în aplicaţii practice, formele energie mecanice – aplicaţii în cotidian, schimbul de energie, combustibili fosili, caracteristicile energetice ale combustibililor, sunetul – producere şi caracteristici,
viaţa de zi cu zi în lumina schimburilor energetice
Teme recomandate din programa de fizica: Lucrul mecanic şi energia mecanică, Clasa a VII –a; clasa a VIII-a Teme de sinteză * Surse de energie *
4. Baterii şi becuri
Circuite electrice: baterie electrică, consumator, conductor şi izolator, aparate de măsură, circuite simple.Circuite electrice serie şi paralel. Proprietăţile conductorilor şi izolatorilor. Rezistenţa electrică. Scurt circuit, siguranţa utilizării dipozitivelor electrice ( siguranţa fuzibilă şi împământarea), Regulile privitoare la utilizarea în siguranţă a electricităţii. Elementele de conectare la reţeaua electrică ( priză, ştecher)
Teme recomandate din programa de fizica: Clasa a VI-a Fenomene magnetice şi electrice. Efecte ale curentului electric, 4. Tensiunea electrică, 2. Circuitul electric. Curentul electric, Pericole legate de utilizarea instalaţiilor electrice; clasa a VII-a Curentul electric; clasa a VIII-a Reţelele electrice.
5. Lumină şi culoare
Producerea luminii, culoarea lumini, Percepţia culorii corpurilor (reflexia selectivă) mecanismele percepţiei culorilor - daltonismul, culorile spectrale. Metode experimentale de verificare a propagării în linie dreaptă a luminii, de determinare a componenţei spectrale a luminii – folosirea filtrelor; Lentile şi oglinzi, formarea imaginilor, caracterizarea imaginilor – construcţia grafică; corectarea defectelor ochiului folosind lentilele,
Teme recomandate din programa de fizica:
Clasa a VI –a, Fenomene optice; clasa a VII –a Lumină şi sunet; clasa a VIII –a Instrumente optice.
Interdisciplinar pregătirea centralizata
6. "Spaţiul" Studierea Universului-
Sistemul solar – descriere: ordinea planetelor din sistemul Solar, caracteristicile fiecărei planete; Cometă, asteroid şi meteorit; Galaxii spirale, eliptice şi neregulate - descriere, culorile stelelor - semnificaţie, constelaţii majore – identificare poziţionare; Noţiuni de explorarea spaţiului cosmic, impactul explorării spaţiului asupra civilizaţiei umane, vehicule spaţiale.
7. Ştiinţa şi Şoseaua
Primul principiu al lui Newton (Inerţia), frecarea. Timpul de reacţie, corelat cu noţiunea de acceleraţie şi impactul asupra siguranţei maşinilor, Cauzele principiale ale accidentelor de maşină, Accesoriile destinate securităţii maşinilor – explicaţia fizică, metode experimentale de determinare a vitezei şi acceleraţiei, Metode experimentale de determinare măsoare timpul de reacţie- factori ce afectează timpul de oprire
NOTA: Pentru olimpiadă, faza naţională, elevii trebuie să cunoască lucrările practice menţionate în manualele şcolare corespunzătoare şi pe cele solicitate prin competenţele anunţate de programa de olimpiadă internaţională. Lista competenţelor ce trebuie formate la elevi pentru participarea Ia Olimpiada de Ştiinţe pentru juniori este conţinută în anexa 1.
INSPECTOR GENERAL,
Sorin Trocaru