Să descrie rolul simţurilor |
Să definească termenul de stimul şi răspuns şi relaţia dintre ele |
Să descrie rolul sistemului nervos în transmiterea stimulilor |
Explicarea mecanismului de mişcare a membrelor |
Investigaţii legate de simţuri |
Investigaţii referitoare la modul de reacţie a muşchilor |
6. Energie |
Înţelegerea diferitelor tipuri de energie şi schimburi de energie |
Să definească energia şi sursele ei |
Să identifice şi să descrie formele diferite de energie |
Să înţeleagă cum este produs sunetul |
Să explice fenomene din viaţa cotidiană din punct de vedere a schimburilor energetice |
Să înţeleagă utilizarea combustibililor fosili ca resurse ce nu se pot regenera |
Să efectueze un experiment care să implice schimburi energetice |
Să utilizeze diferite forme de energie pentru a realiza mişcarea unui corp |
|
7. Reproducerea |
Să înţeleagă reproducerea la om |
Să compare celula animală şi vegetală |
Să descrie celula sexuală umană |
Să descrie sistemul reproducător la om |
Să înţeleagă modificările organismului la pubertate |
Să cunoască stadiile de dezvoltare intrauterină la om |
|
8. Rezolvarea problemelor la ştiinţe |
Înţelegerea metodei ştiinţifice |
Descrierea metodei ştiinţifice |
Să scrie rapoarte/ referate ale experimentelor efectuate |
Să formuleze ipoteze |
Să proiecteze un experiment utilizând metoda ştiinţifică |
Să realizeze un experiment plecând de la o ipoteză |
|
9 Acizi şi baze |
Înţelegerea noţiunilor de acizi şi baze (teoria Bronsted) |
Să descrie proprietăţile acizilor şi bazelor |
Să înţeleagă noţiunea de pH, utilitatea practică a acestuia şi să definească neutralizarea |
Să utilizeze şi să prepare indicatori acido-bazici |
Să utilizeze hârtie de pH şi să verifice aciditatea/bazicitatea soluţiilor |
Să cunoască măsurile de protecţie în utilizarea acizilor şi bazelor |
Să aplice cunoştinţe legate de acizi şi baze în viaţa cotidiană |
Să cunoască mecanismul de formare şi efectul ploilor acide |
|
10. Studiul interdisciplinar al spaţiului şi Universului |
Înţelegerea sistemului nostru solar şi explorarea spaţiului |
Să cunoască ordinea planetelor |
Să descrie caracteristici pentru fiecare planetă |
Să facă distincţia dintre cometă, asteroizi şi meteoriţi |