Competenţe urmărite pentru pariciparea la
Olimpiada Ştiinţe pentru juniori, 2010-2011
Anexa 1
1 Competenţe ştiinţifice şi de protecţie |
Înţelegerea metodelor ştiinţifice de lucru în laborator |
Identificarea şi utilizarea echipamentelor simple de laborator |
Să deseneze diagrame ale aparatului |
Să respecte normele de protecţie din laborator |
Să respecte tehnicile de utilizare a echipamentelor |
Măsurarea temperaturii şi volumului |
Să facă observaţii cu ajutorul celor 5 simţuri |
Să formuleze concluzii pe baza observaţiilor |
Să descrie metoda ştiinţifică |
Să înregistreze datele într-un experiment ştiinţific folosind tabele |
Să colecteze, să reprezinte şi să interpreteze datele din tabele |
Să folosească limbajul ştiinţific |
|
2. Forţe de împingere şi tragere |
Să înţeleagă ce sunt forţele şi acţiunea lor |
Să clasifice forţele |
Să măsoare forţe folosind o balanţă cu arc ( dinamometru) |
Să efectueze experimente vizând frecarea, greutatea şi densitatea |
Calculul densităţii unui corp |
Să explice diferenţa dintre masă şi greutate |
Să explice fenomene în termeni de atracţie gravitaţională |
Să explice ce este frecarea cu avantaje şi dezavantaje |
|
3. Supravieţuirea în mediu |
Să înţeleagă cum adaptările fizice şi comportamentale ajută animalele să supravieţuiască |
Să enumere caracteristicile care ajută un organism să supravieţuiască |
Definirea termenilor de habitat şi adaptare |
Să facă distincţia dintre mediul fizic şi condiţiile de viaţă ale unui animal |
Să enumere condiţiile care afectează animalele acvatice |
Clasificarea adaptărilor din punct de vedere structural sau comportamental |
Să formuleze concluzii pe baza observaţiilor |
Să proiecteze, să cerceteze şi să elaboreze un studiu asupra unui mediu |
|
4. Solide, lichide şi gaze |
Să înţeleagă diferenţele dintre solide, lichide şi gaze |
Să descrie caracteristicile celor trei stări de agregere ale materiei |
Să determine punctul de fierbere a apei şi punctul de topire a gheţii |
Să măsoare temperatura de topire a gheţii |
Să traseze grafice simple |
Să măsoare mase folosind balanţa |
Să calculeze densitatea materialelor |
Să folosească un model de particule |
|
5. Răspunsuri |
Să înţeleagă relaţia dintre simţuri şi adaptarea la mediul în care trăim |